sobota, 17 stycznia 2015

chleb mleczny


Postanowiłam wyhodować zakwas na chleb. Trochę się bałam, że coś pójdzie nie tak, ale bardzo chciałam zacząć piec chleby na zakwasie, a nie tylko na drożdżach.
Udało się i dzisiaj cieszę się pachnącym, smacznych chlebem. To mój drugi tego rodzaju wypiek. Pierwszy chleb upiekłam na samym zakwasie, ale nie do końca był taki jak chciałam, choć smakował dobrze. Chyba zbyt wysoko postawiłam poprzeczkę dla tak młodego zakwasu.
Tym razem postawiłam na chleb na zakwasie z dodatkiem drożdży i myślę, że to dobry wybór dla osoby początkującej, czyli takiej jak ja :) Wyszedł mięciutki z chrupiącą , ale nie grubą skórką.
Korzystałam z przepisu ze strony mojewypieki.com zmieniając początkową temperaturę pieczenia z 240 stopni na 220.

Składniki ( na formę 26x13cm):
- 1 szkl zakwasu żytniego
- 2/3 szkl mleka
- 1/4 szkl wody
- 2 łyżki stopionego masła
- 1 łyżka cukru
- 1 łyżka soli
- 3 i 1/4 szkl mąki pszennej ( użyłam chlebowej)
- 8 gramów drożdży świeżych
* dodatkowo jajko do posmarowania chleba przed pieczeniem

Zakwas o temperaturze pokojowej mieszamy z ciepłym mlekiem.
Drożdże rozpuszczamy w wodzie z cukrem i dodajemy 2 łyżki mąki.
Pozostałą mąkę wsypujemy do miski, dodajemy sól, rozpuszczone drożdże i zakwas z mlekiem. Wyrabiamy ciasto, pod koniec dodając masło.
Przykrywamy i odstawiamy do podwojenia objętości.
Następnie na posypanym mąką blacie wyrabiamy je przez chwilę i przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia.
Przykrywamy i odstawiamy na godzinę, żeby znowu  podwoiło objętość.
Przed pieczeniem smarujemy rozmąconym jajkiem.
Wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 220 stopni na 10 minut, następnie zmniejszamy temperaturę do 200 stopni i pieczemy jeszcze 25 minut.
Chleb studzimy na kratce.

Smacznego!

22 komentarze:

  1. Domowy chlebek, mniam ...nic nie zastapi jego zapachu i smaku

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak u babci :) wzięło mnie na wspomnienia, ahhhh.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super chlebek. Domowe pieczywo jest najpyszniejsze :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nic nie przebije tego pięknego zapachu świeżo wypieczonego chleba :) Aż ślinka cieknie na samą myśl :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię domowe chlebki. Bo najpierw pięknie pachnie w domu samo przygotowanie, a potem kiedy się pieką. Na końcu wspaniale smakują. Twój chlebuś wygląda właśnie na taki co właśnie smakuje najlepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Domowe pieczywo nie ma sobie równych!

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam zapach świeżego chleba :) i jeszcze masło....

    OdpowiedzUsuń
  8. nie ma to jak domowe pieczywko:) zazdroszcze, bo ja w nadmiarze obowiązków zawodowych porzuciłam pieczenie domowego chlebka, strasznie tęsknie za tym smakiem.. zapachem:/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ależ piękny!
    Ja ciągle dojrzewam do zakwasu...

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny domowy chleb, oj żebym ja taki umiała zrobić to by było fajnie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wszyscy mnie kuszą tymi chlebami, a ja się boję! Próbowałam już kilka razy i za każdym razem wychodził mi strasznie gliniasty gniot :( Twój natomiast wygląda smakowicie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki! choć mi też nie zawsze się udaje:)

      Usuń
  12. Wspaniały chleb! :)
    Już sobie wyobrażam tę chrupiącą skórkę! *.*

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda smakowicie, domowy chleb musi być najlepszy!

    OdpowiedzUsuń
  14. Domowy chlebuś to jest to :) Moje doświadczenie z zakwasami też jest niezbyt wielkie :)))

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie ma to jak domowy chleb na zakwasie... Pycha:-)

    OdpowiedzUsuń
  16. dziękuję dziewczyny, pozdrawiam serdecznie!!

    OdpowiedzUsuń
  17. Upieczenie pysznego chleba na zakwasie to nie lada wyzwanie, a taki z dodatkiem drożdży udają się prawie w 100 %, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. OO jest i na zakwasie:-) Pyszny!

    OdpowiedzUsuń